Nu er der snart gået et halvt år siden vi først hørte om problemerne med Philips DreamStation, men der er stadig lang vej til en endelig løsning.

Enkelte patienter har været heldige at være tilknyttet en klinik, der har haft mulighed for at udskifte deres maskine, men hovedparten af de godt 36.000 danske brugere af DreamStation1 ved stadig ikke hvor længe de skal vente på en reparation eller udskiftning.

I USA har myndighederne (FDA) været på inspektion på Philips fabrikker. I denne forbindelse blev der offentliggjort en rapport der sår tvivl ved hvor længe Philips har haft kendskab til problemerne og hvorvidt det nye skum lever op til de krav der stilles.

Der findes flere videoer på internettet, der kigger nærmere på denne rapport og stiller sig kritiske til hele forløbet.

Philips officielle svar på rapporten blev udgivet som en pressemeddelelse den 14. november og kan læses HER

Dansk Søvnapnø Forening har kontakte Lægemiddelstyrelsen og bedt om en opdatering. Deres pressemeddelelse fra 29. november kan læses HER

Ingeniøren, ing.dk bragte også en artikel om sagen den 29. november. Du kan læse artiklen HER

Særligt interessant er der i denne artikel et link til information fra Patienterstatningen fra i sommer hvor man kan læse om reglerne for indrapportering i forhold til mulig erstatning. Læs mere HER

Altså – alt i alt – ikke meget nyt i sagen omkring DreamStation1