Vi er i Dansk Søvnapnø Forening blevet gjort opmærksom på, at der på internationale fora er kommet information om, at Philips har sat salget af DreamStation 1 på hold, blandt andet i USA. Dette er sket på grund af potentielle problemer med maskinen under specifikke omstændigheder.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at problemet ikke lader til at være generelt udbredt og at der IKKE er modtaget rapporteringer om alvorlig patientskade i forbindelse med problemet.

Dansk Søvnapnø Forening vil være i løbende dialog med repræsentanten for den danske afdeling, så vi sikrer os, at vi kan videregive opdateret information så snart det foreligger.

Følgende er modtaget fra Philips:

Mandag den 26. april fremlagde Philips en vigtig opdatering vedrørende proaktive bestræbelser på at løse identificerede problemer med en komponent i visse produkter i vores Sleep & Respiratory Care-sortiment.

Philips har på baggrund af brugerrapporteringer og test fastslået, at det lyddæmpende skum, der anvendes i en række Philips søvn- og åndedrætsudstyr, kan nedbrydes under visse omstændigheder. Denne forekomst kan påvirkes af faktorer, herunder brug af ikke-godkendte rengøringsmetoder som ozon, miljømæssige forhold, der involverer høj luftfugtighed og temperatur, samt enhedens alder. Vores nyligt lancerede næste generation af CPAP-platformen, DreamStation 2, er udstyret med et andet støjdæmpningsmateriale og er ikke berørt af disse problemer.

Indtil nu har vi ikke modtaget rapporteringer om alvorlig patientskade i forbindelse med dette problem.

Vi tager denne sag meget alvorligt – da vi holder os til de højeste standarder for produktkvalitet og -compliance. Vi er urokkelige i vores bestræbelser på at gøre, hvad der er rigtigt for vores kunder og de patienter, der er afhængige af dem, og derfor gør vi alt for at løse dette problem.